Baanstatus
Baan
Qualifying
Vervoer
Greens
Driving range

Laatste update:

Uitloggen ...

Regelvraag 54

17 september 2022

Dit is een leuke situatie, maar zal niet zo vaak voorkomen.

Als je de hole aanspeelt met een hoge bal en een natte green zou het voor kunnen komen dat de bal een flinke deuk maakt in de green en tegen de vlaggenstok tot stilstand komt. Duidelijk is dat de bal geheel onder het oppervlak verdwenen is.

Is deze nu wel of niet uitgeholed?

Regel 13.2c vertelt ons dat de bal is uitgeholed indien deze in de hole is en vastgeklemd is tussen de vlaggenstok en de rand van de hole. Interpretation I van deze regel zegt dat indien in een dergelijk geval de bal is ingebed in de rand van de hole deze alleen is uitgeholed indien de bal zich geheel onder het oppervlak bevindt. In dit geval is de bal dus uitgeholed.

Als de bal zich niet geheel onder het oppervlak bevindt moet deze volgens regel 13.2c worden geplaatst op de rand van de hole conform regel 14.2 en alsnog uitgeholed.

 

 

De Krim
De Krim — Hart voor Texel